Publiczne Przedszkole w Gaworzycach

59-180 Gaworzyce ul. Szkolna 211A tel. 76 8316206 Adres skrytki Epuap: /ppgaworzyce/domyslna

Jadłospis

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1671050
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

Kalendarium

Poniedziałek, 2024-05-20

Imieniny: Bazylego, Bernardyna

Kontakt

Ptasie pióra

 

Zdjęcia przedstawiające: wróbla, bociana, jaskółkę, dzięcioła, orła, kukułkę

        

  

 

Rodzic umieszcza na stole zdjęcia przedstawiające ptaki. Pyta: Jak jednym słowem możemy nazwać przedstawione na zdjęciach zwierzęta? Jakie są charakterystyczne cechy ptaków? Czym różnią się ptaki między sobą? Dlaczego ptaki mają różne ubarwienie? Uzupełnia wypowiedzi dziecka.

  • Porównywanie ubarwienia ptaków.

Zdjęcia przedstawiające ptaki z poprzedniego zadania, kartka podzielona na 6 części (kratek) z naklejonymi w poszczególnych częściach cieniami ptaków przedstawionych na zdjęciach, kredki.

 

Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę, podzieloną 6 części (kratek), i kredki. W każdej części kartki znajduje się cień ptaka, którego zdjęcie jest na stole. Rodzic pyta: Jak myślisz, który z ptaków przedstawionych na zdjęciach ma najbardziej kolorowe piórka? Dziecko próbuje odgadnąć. Następnie rodzic proponuje zabawę. Wskazuje zdjęcie wybranego ptaka. Dziecko odnajduje jego cień i w odpowiedniej kratce stawia kreskę takim kolorem kredki, jaki dostrzega w jego upierzeniu, np. bocian – kreski: biała, czarna, czerwona (w zależności od zdjęcia) itp. Następnie liczy kreski. Podaje nazwę najbardziej kolorowego ptaka.

 
  • Ćwiczenia oddechowe.
Piórko dla każdego dziecka.
Dzieci podrzucają piórka do góry i za pomocą wydychanego powietrza próbują utrzymać je jak najdłużej w górze. Następnie kładą się na dywanie na brzuchu, umieszczają piórko przed sobą i starają się dmuchać na nie jak najmocniej.
 
  • Zabawa ruchowa „Bocian i wrony”

Dzieci  maszerują po sali w różnym kierunku, w rytm wyklaskiwanym przez rodzica. Na hasło „Bocian”- stają na jednej  nodze, wyciągają przed siebie wyprostowane ręce, tworząc długi dziób i mówią „kle, kle, kle”. Na hasło „Wrona”- wykonują przysiad i mówią „kra, kra, kra”

 
  • Poznawanie znaczenia piór.
R. pyta: Po co ptakom są potrzebne pióra? Uzupełnia wypowiedzi dzieci (np. do lotu, zabezpieczają przed zimnem, pomagają utrzymać się na wodzie, zabezpieczają przed drapieżnikami, pomagają chronić się przed zimnem, utrzymują stałą temperaturę ciała).
  • Poznawanie wpływu zanieczyszczeń wód na ptasie pióra - doświadczenie.
Pióra, 4 szklanki, olej, łyżki, obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony np. ropą naftową.
Rodzic umieszcza na stole obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony ropą naftową. Pyta: Co się stanie z ptakiem, który będzie pływał po takiej wodzie? Zaprasza do wykonania doświadczenia. Na stole ustawia szklankę z wodą, do której dziecko wlewa dwie łyżki oleju. Obserwuje, co dzieje się z olejem. Wkłada piórko do wody w taki sposób, aby cała jego powierzchnia była zanurzona. Po wyjęciu z wody przygląda się, jak wygląda piórko (jest posklejane). Stara się odpowiedzieć na zadane przez rodzica pytanie. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dziecka. Informuje, że pióra ptaka po zetknięciu z zanieczyszczoną wodą stają się ciężkie. Ptak nie może wtedy latać i gnie. Dlatego tak ważne jest, abyśmy dbali o czystość naszych wód.
 
  • Karta pracy, cz. 4, nr 58,59
  • Praca plastyczna
    Dzisiejsza propozycja to indiański pióropusz z piór zrobionych z papieru.

Co potrzebujemy:- kolorowy papier - brystol- klej- nożyczki- kawałek sznurka- koraliki do ozdoby

Instrukcja wykonania:

1️⃣ Zacznijcie od wycięcia piórek z kolorowego papieru. Ponacinajcie na brzegach, aby były postrzępione i wyglądały jak prawdziwe. Pióra mogą być różnej wielkości.

2️⃣ Z brystolu wycinamy dwa paski i ozdabiamy wedle uznania. Do jednego z nich przyklejamy od zewnętrznej strony nasze gotowe piórka. Kilka piórek przyklejamy również do sznurka, następnie mocujemy tam również koraliki.

3️⃣ Pomiędzy ozdobione paski wkładamy sznurek i łączymy je za pomocą zszywacza. Z drugiej strony robimy to samo, tak aby oba tworzyły opaskę dopasowaną do głowy dziecka.

 
  • Zabawy na świeżym powietrzu
Zabawa bieżna Czarodziej.
R. wyznacza teren i czas zabawy.R. jest czarodziejem, który ma zaczarować dziecko. Zaczarowane dzieco stoi nieruchomo - liczy do 10. Po upływie tego  czasu - dzieci dalej biegają, aż do zaczarowania.