Publiczne Przedszkole w Gaworzycach

59-180 Gaworzyce ul. Szkolna 211A tel. 76 8316206 Adres skrytki Epuap: /ppgaworzyce/domyslna

Jadłospis

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1670994
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

Kalendarium

Poniedziałek, 2024-05-20

Imieniny: Bazylego, Bernardyna

Kontakt

Jajko i jego tajemnice

Witam moje kochane "Wiewiórki".

Przez jakiś czas czeka nas nauka zdalna. Zapraszam do zabawy i nauki dzieci wraz z opiekunami.

Pozdrawiam serdecznie

• Oglądanie albumów ze zwierzętami. Rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom gatunków, które są jajorodne. Słuchanie ciekawostek na ich temat.

 

 

Większość gadów nie opiekuje się potomstwem. Zdarzają się wyjątki. Krokodylowate po wykluciu się młodych z jaj, przenoszą je w pysku do wody. Opiekują się nimi tak długo, aż będą za duże do zjedzenia przez drapieżniki.

Ptaki są jajorodne.  Ptaki gnieżdżące się na ziemi wykluwają się już dobrze rozwinięte i nie wymagają dużej opieki rodziców.Jaja okryte są wapienną skorupką, która chroni zarodek( malutkiego pisklaka) przed urazami. Rodzice dla ochrony swoich jajek budują gniazda. Niektóre ptaki tego nie robią np. sowa. Niektóre w ogóle nie opiekują się jajami i pisklętami np. kukułka. 

 

• Zabawa bieżna Ptaki i gniazda. Dzieci układają poduszki na podłodze. To ich gniazda. Każde dziecko (ptak) siedzi w swoim gnieździe (siada skrzyżnie na poduszce). Przy uderzaniu przez rodzica drewnianą łyżką o garnek - ptaki poruszają się pomiędzy gniazdami – wylatują na poszukiwanie pożywienia. Na przerwę w grze wracają do swoich gniazd. Siadają w nich skrzyżnie, prostują plecy, dłonie układają na kolanach.

 • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Czapla. Dzieci spacerują po sali pomiędzy leżącymi na podłodze poduszkami, wysoko unosząc nogi. Na hasło: Czapla – podnoszą małą poduszkę, stają na jednej nodze, a drugą, ugiętą w kolanie, podnoszą do góry, zachowując równowagę.
 
 
1. Odkrywanie litery j: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej. • Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – jajka. Rodzic mówi dzieciom zagadkę I. Fabiszewskiej. 
Gdy skorupka pęknie, pisklę się wykluje. Ale najpierw w gnieździe ptak je wysiaduje. (jajko) 
• Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dzieci dzielą słowo jajka na głoski. Liczą, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę j słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa. 
• Budowanie schematu słowa jajka. Białe kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie jajka – rozsuwają kartoniki i wymawiają głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie; wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników. 
• Budowanie schematu słowa Jola. Białe kartoniki dla każdego dziecka. Rodzic wymawia, głoskując, imię dziewczynki: J-o-l-a. Informuje, że Jola jest koleżanką Olka z przedszkola. Wspólnie z nim chciałaby obserwować bocianie gniazdo. Dzieci dokonują syntezy i wymawiają słowo głośno. Następnie samodzielnie dzielą słowo Jola na sylaby oraz na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.
 • Budowanie modeli słów jajka, Jola. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci głośno wymieniają kolejne głoski w słowach. Określają, czy głoska j jest spółgłoską, czy samogłoską. Pod schematami słów zaznaczają miejsca głoski j niebieskimi kartonikami. Wskazują kolejne spółgłoski. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach.
• Karty pracy, cz. 4, nr 48 (kontynuacja). Dzieci zwracają uwagę na podział słowa jajka na sylaby, na głoski oraz na samogłoski i spółgłoski.
 • Karty pracy, cz. 4, nr 49.
Dzieci: − dzielą na głoski nazwy zdjęć, rysują pod nimi tyle okienek, z ilu głosek składają się ich nazwy, − czytają sylaby i wyrazy, − zaznaczają na niebiesko litery j, J w wyrazach.
 
 * Teraz czas na zabawę, najlepiej, jak będzie na świeżym powietrzu. Miłej zabawyUśmiech
 
2. Samodzielne doświadczenia z jajkiem. 
Potrzebne nam są:cztery jajka surowe, cztery jajka gotowane, cztery przezroczyste miski lub słoiki z szerokim otworem.
 • Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka gotowanego – wkładają jajko do plastikowej, przezroczystej miski lub słoika z szerokim otworem. 
Cztery jajka surowe, sól, łyżki, woda, woda w dzbanku.
 • Badają zachowanie jajka surowego w wodzie po dodaniu do niej soli. (Najpierw dzieci wlewają do słoika trochę wody, wkładają jajko, potem dosypują stopniowo około 10 łyżek soli, uzupełniają wodę, wlewając ją ostrożnie, po ściankach naczynia, i obserwują, co się dzieje). 
Cztery jajka gotowane, butelka coca-coli, zaparzone i wystudzone herbata i kawa, plastikowe pojemniki (do wlania do nich coca-coli, kawy, herbaty, wody i umieszczenia w nich jajek), barwniki spożywcze. 
• Badają, co dzieje się z ugotowanym na twardo jajkiem zanurzonym w coca-coli, herbacie, kawie, wodzie z dodanym do niej barwnikiem spożywczym (zanurzają w nich jajko).
 
Skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, podobnie jak nasze zęby. Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek pozostają na naszych zębach, jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej i nie myjemy zębówUśmiech
 
*Badają właściwości jajka ugotowanego na twardo: obierają jajko, kroją je plastikowym nożykiem na pół, nazywają poszczególne części jajka (skorupka, żółtko, białko), określają wygląd, smak, zapach. Porównują budowę jajek: surowego i gotowanego. Zastanawiają się, co się zmieniło i dlaczego.